هنر پنج هزار ساله میناکاری

اگر تاریخ را ورق بزنید می‌توانید این را به درستی درک کنید که ایرانیان در تمام ادوار تاریخی توانستند نام هنرمندیشان را به جا بگذارد. اما شما نمی‌توانید حتی یک دوره از تاریخ را بیابید که ایرانی‌ها در آن هنر و نقوش هنری و ساختن آثار هنری نداشته باشد در واقع ما می‌توانیم این گونه بگوییم که بسیاری از ما توانسته‌ایم با مشاهده‌ی بسیاری از آثار این را درک کرده‌ایم که بسیاری از آثار می‌تواند یکی از شاهکارهای هنری در این زمان باشد اما واقعیت این است که با مشاهده یافته‌های باستان شناسی که در دوره‌های مختلف به دست ما رسیده است این را درک کنیم که بسیاری از هنرهایی که امروزه در دسترس ما هستند نسل به نسل و سینه به سینه از هزاران سال پیش تاکنون به دست ما رسیده‌اند.
در واقع این آثار هنری می‌تواند نشان از آن باشد که ایرانیان از هزاران سال پیش تاکنون سابقه‌ی هنری خود را به چشم جهانیان رساندند ذات و ذائقه‌ی هنرمندی ایرانیان موفق شده است که از هزاران سال پیش بینی کرد که زمانی که چرخ سفالگری نیز اختراع نشده بود به این فکر بیفتند که این چرخ را به وجود بیاورد و آن را زیباتر از گذشته کنند.
اما می‌توانیم بگوییم که ما توانستیم بسیاری از این سفال‌ها را به دست بیاوریم و روی آن‌ها تحقیقاتی را انجام دهیم این تحقیقات حاکی از آن است که انسان اولیه که در این مرز و تمدن زندگی می‌کرده است توانسته است با استفاده از بهترین و ساده‌ترین ابزارهایی که در آن زمان به دست داشته است، بسیاری از این آثار هنری را به وجود بیاورد.

حمایت از هنری پنج هزار ساله
در واقع خلق این آثار هنری بی‌نظیر، به نظر می‌آید که در ابتدا ساده باشد اما واقعیت اینجاست که بسیاری از متخصصان امروزه بر این اعتقاد هستند که با توجه به این نقوشی که در یافته‌های باستان شناسی به دست آمده است می‌تواند یک شاهکار هنری باشد چرا که طراحی کردن این نقوش، امروزه بسیار می‌تواند برای ما کار سختی باشد که بتوانیم چنین نقاشی هنرمندان را خلق می‌نماییم اما ایرانیان به دلیل ذات و ذائقه‌ای که از هزاران سال پیش تاکنون داشتند توانستند این آثار را خلق کنند.
ساعت هنرمندی ایرانیان همیشه در تمامی دوران عامل توجه سایر افراد بوده است اما واقعیت اینجاست که اگر چنین یافته‌های باستان‌شناسی را نداشتیم نمی‌توانستیم ثابت کنیم که هنرمندی از چند هزار سال پیش تاکنون به دست ما ایرانیان بوده است با توجه به یافته‌های در کشور‌ها دیگر به دست آمده، دریافت کنیم که این‌آثار هنری به سایر کشورها نیز صادر می‌شده است. اما واقعیت اینجاست که بسیاری از این هنرها مختص به پادشاهانی بوده است که برای پیام دوستی دادن به آن‌ها از این هنرهای ایرانی آن استفاده می‌کردند حتما نام “فرش پازیریک” به گوشتان خورده است، که یکی از پادشاهان هخامنشی به سرزمین سیبری برای دولت آن منطقه فرستاده است امروزه بعد از هزاران سال دست ما رسیده که در این باره باید گفت که تاکنون این قدیمی‌ترین فرشی است که توانسته است به دست ما برسد.
این نشان از آن است که این هنر از ابتدا در دست ایرانیان بوده است نه کشورهایی که امروزه نسبت به آن مدعی هستند و امروزه نیز از این آثار می‌توانیم مشاهده نماییم که تا اندازه زیادی توانستیم هنر و هنرمندی خود را به رخ جهانیان بکشاند اگر به تاریخ سری زده باشید می‌توانید این مسئله را درک کنید که هنرمندی ایرانیان تا چه اندازه توانسته است تجربه جهانی را پخش کند در واقع امروزه در بسیاری از آثاری که دستاوردها در همه دنیا یافت می‌شود.
همین دلیل هم است که ما هم می‌توانیم آثار هنری ایرانیان هزاران سال پیش به دست ما رسیده است حتی می‌تواند انسان امروز آن را نیز به وجد آورد نتیجه آن این است که این هنرمندی آنچنان متبحرانه بوده است که هیچ سخنی را برای کسی باقی نمی‌گذارد.

حمایت از هنری پنج هزار ساله

هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که ایران، هنرمندی‌های متبحرانه‌ای نداشته است چرا که آثار هنری ایرانیان شاهکارهایی است که در دنیا معروف است و آنقدر بالا است که به خود این اجازه را نمی‌دهد که چنین سخنی را به گوش مردم برسانند یکی از آثار مهم همه ایرانیان “میناکاری” است در واقع میناکاری یکی از هنرهای اصیل فلزکاری است که بشر توانسته آن را کشف کند و ساخت تجهیزات فلزی و جنگی اساس کار آن‌ها قرار گرفته است هنری که چند سال پیش به شکل ساده انجام شده امروزه تکامل یافته به چنین هنر چشم نوازی رسیده است.
شاید شما نیز این مسئله را درک کرده باشید که بسیاری از توریست‌هایی که به ایران سفر می‌کنند اولین چیزی که آن‌ها را محو تماشا می‌کند هنرمندی ما ایرانیان است. امروزه هنر میناکاری این ظرفیت را دارد که حمایت شود تا بتواند این هنر زیبا را به چشم تمامی جهانیان برسانیم آن‌ها را از فرهنگ خود باخبر کنیم. یکی از مسائلی که ما امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، این است که هنرمندان میناکاری می‌توانند نماینده‌ی خوبی برای فرهنگ و تمدن ما ایرانیان باشد.
محافظت کردن هنر مینا‌کاری می‌تواند به تمام جهانیان بگویند که فرهنگ و تمدن ایرانی سراسر کشور گشایی از آثار هنری که ما امروزه در دست داریم که سال‌ها هزاران سال تلاش ما در مدتی است که به آن‌ها بها دهند و توانستند به این نتیجه برسند که میناکاری را تا این اندازه رونق ببخشند. هنر میناکاری می‌تواند یکی از عواملی باشد که ما بتوانیم فرهنگ هنر پرور ایرانیان را به تمامی جهانیان ثابت نماییم اما واقعیت اینجاست که ما نتوانستیم به درستی این میناکاری را زیبا و چشم نواز استفاده کنیم چرا که اگر بتوانیم از آن‌ها استفاده نماییم می‌توانیم نظر بسیاری از افراد دیگر را خود به خود جلب نماییم.

این جلب نظر افراد می‌تواند این امکان را به ما بدهد که بتوانیم این هنر غنی را بیش از پیش به همگان بشناسانیم و بتوانیم گوشه‌ای از این هنر غنی را برای مردم خود و سایر کشورهای دیگر پرده برداری کنیم. در واقع هنر میناکاری می‌تواند یک بهانه باشد برای شناساندن گوشه‌ای از فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی که هنر خود را هزاران سال به تمامی جهان رساندند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *