درآمدزایی با هنر میناکاری

تاکنون شاید بی‌نهایت به این نکته برخورده باشید که بیشتر آثاری که ما از دوران قاجاریه در دست داریم آثاری از میناکاری است در واقع میناکاری یکی از هنرهایی است که هزاران سال در ایران قدمت دارد می‌توانیم یکی از هنرهایی بدانیم بیشترین جلب توجه را در میان مردم دارد.
هنر ایرانی چیزی است که امروزه بر سر زبان توریست‌ها است و توانسته‌اند نسبت زیادی برقرار کنند بیشتر میناکاری بوده چرا که بیشتر مردمان در میناکار آنقدر رنگ‌های چشم نواز را مشاهده می‌کنند که ما نمی‌توانیم آن را دوست نداشته باشیم چه ایرانی باشیم و چه غیر ایرانی، میناکاری اصفهان می‌تواند چنان روح را تلطیف دهد که کمتر کسی است که نتواند این هنر زیبا را دوست داشته باشد بسیاری از عواملی که ما امروزه می‌توانیم با استفاده از آن واقعیت فرهنگ تمدن خود را به گوش جهانیان برسانیم، می‌توانیم بگوییم که تا اندازه‌ی زیادی این مسئله احتیاج به حمایت ما و همچنین از طرف دولت و مسئولین مرتبط نسبت به این هنر قدیمی و با قدمت انجام بگیرد.
امروزه می‌توانیم بگوییم که این هنر چند هزار ساله توانسته است جای خود را در میان مردم سراسر جهان پیدا کند اما با کمی هزینه کردن نسبت به آن می‌توانیم بگوییم که یک صادر کننده مهم در این زمینه باشیم.
دوران قاجار یکی از مهم‌ترین دوران برای هنر زیبای میناکاری است یکی از عواملی که نتوانستیم بسیاری از آثار میناکاری را در این دوره مشاهده کنیم علاقه وافر پادشاهان قاجار به خصوص ناصرالدین شاه به هنر میناکاری بود.
صنعت میناکاری در کشور قدمتی دیرینه دارد، به همین دلیل ما در این دوران آثار زیادی را از میناکاری بر روی آثاری مانند قلیان ناصرالدین شاه که علاقه زیادی به او داشت در دسترس داریم. اما واقعیت این است که هنر مینا‌کاری به دوره قاجار بر نمی‌گردد بلکه بهتر است پیش از دوره ساسانیان و اشکانیان بر می‌گردد. اما واقعیت این است که ما نمی‌توانیم در میان آیین در یک برهه زمانی که از دوران پس از اسلام تا قبل از تشکیل دوره ایلخانی را تشخیص دهیم در این پروژه هیچ آثاری از دوران شکوفایی و رشد و توسعه میناکاری نبوده است.

چگونه میناکاری بر روی درآمد کشور تاثیر گذار است؟میناکاری که یکی از زیر مجموعه‌های هنرهای فلزکاری است که قدمت آن به چند هزار سال پیش زمانی که برای اولین بار بشر توانست به فلز دست پیدا کند می‌رسد در واقع هنر فلزکاری یکی از آثاری است که توانسته‌ایم در آن پیشرفت فراوانی را داشته باشیم یکی از آثاری که ما امروزه از آن دوران در دست داریم همین مینا کاری است که از همان هنرهای فلزکاری نشأت گرفته است را برای اولین بار بر روی طلا و نقره جامه‌ی عمل بپوشانند اما پس از آن بر روی مس نیز این عمل را پیاده کردند اما امروزه بیشتر بر روی مس آن انجام می‌پذیرد در واقع هنر میناکاری پس از دوره تاریخی مس-سنگ توانست جای خود را در میان مردم پیدا کند و کم کم به تکامل رسید پس از آن سینه به سینه به نسل‌های بعد منتقل شد تا امروزه ما توانستیم چنین آثار هنری را در دسترس داشته باشیم و بتوانیم تمام جهانیان فخر بفروشیم.
در واقع این تکنیک در پیشرفت فلزکاری و استقبال بیشتر از این دسته از نقشه‌ها نقش بسزایی داشته و به طور فزاینده‌ای بر روی اشیا به خصوص که جانشین خوبی برای سفال بود به کار گرفته شد و بر اساس شواهد موجود در اواخر دوره ساسانیان نیز وجود داشته است اما دوره‌های بعد، تا قبل از تشکیل سلسله ایلخانی استفاده می‌شده است و با آثاری است که آن را نداریم و یک گم شده در تاریخ محسوب می‌شود اما در دوره اسلامی اکثر این میناکاری انجام می‌شد و از طلا و نقره استفاده شده و به تکامل رسید.
با حمله مغولان بسیاری از شهرهای ایران به شکل ناگواری مورد تهاجم قرار گرفتند. اما پس از آن که حاکمان مغول بر سر کار آمدند و تا اندازه‌ی زیادی مقلوب هنر و هنرمندی ایرانیان شده‌اند.

چگونه میناکاری بر روی درآمد کشور تاثیر گذار است؟یکی از مواردی که ما امروزه می‌توانیم به آن بپردازیم دقیقا همین نکته است که ایرانیان توانستند با هنر و هنرمندی خود قوم خونریزی که تا سال‌ها بسیاری از تمدن‌ها از آن‌ها خوف داشتند را مغلوب خود کند در واقع مغلوب هنر و تمدن ایرانی شدند و روحیه لطیف ایرانیان باعث شد تا بسیاری از وزراء خود را از ایرانیان انتخاب نمایند و ما بتوانیم بسیاری از تصمیمات آن‌ها را به صلاح کشور خود تغییر دهیم و از وزرای ایرانی در دربار خود استفاده کنند که این خود موفقیت‌های بزرگ در آن زمان محسوب می‌شد
در واقع این هنر ایرانی بود که توانست بسیاری از اقوامی که به ایران حمله کرده بودند را در خود حل کند آن هم تنها با هنر و هنرمندی و لطفی که در آن‌ها وجود داشت یکی از مواردی که ما امروزه درگیر آن هستیم این است که، شاید برخی از افراد فراموش کرده باشند حمایت از هنری مانند میناکاری می‌تواند ما را در جهان به هنرمندی شهره نماید به همین دلیل هم است که ما می‌توانیم این را بگوییم که با حمایت از میناکاری ما هنری چندین هزار ساله را حفظ و نگهداری می‌کنیم و از این امانتی که بر دوش ما قرار داده شده است حفاظت کافی را به عمل بیاوریم.
به همین دلیل هم است که ما می‌توانیم بگوییم که در بسیاری از موارد ما در قبال هنرهای دستی یا بهتر بگوییم شاهکارهای دستی ایرانی، کوتاهی نموده‌ایم ما گاهی اوقات خرید این هنرهای دستی چندین هزار ساله را فراموش می‌کنیم و باعث می‌شویم تا این محصولات هنری را که می‌بایست توجه لازم به آن داشته باشند را نداشته باشد و هنرمند از این بابت دچار دلسردی شود.
اما واقعیت این است که به هیچ عنوان نمی‌توانیم با مبالغ ناچیزی که برای این محصول پرداخت می‌کنیم مزد زحماتی را که یک هنرمند کشیده است، جبران نماییم اما واقعیت این است که ما با خرید میناکاری اصفهان می‌توانیم به نشر آن‌ها بپردازیم. این حمایت‌ها از هنر میناکاری باعث می‌شود تا صنعت صادرات آن، رشد فراوانی بگیرد و از این طریق بتوانیم فرهنگ و تمدن خود را به تمامی جهانیان برسانیم به همین دلیل هم است که ما تاکنون نتوانسته‌ایم آنطور که شایسته‌ی این هنر عظیم بوده است آن را حمایت کنیم و از طریق آن به بسیاری از درآمدهای خود بپردازیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *