وارثان هنر میناکاری

به طور حتم شما نیز درباره هنر و هنرمندی هزاران ساله ایرانیان داستان‌ها و افسانه‌های زیادی را شنیده‌اید.
ایرانیان جزء معدود تمدن‌هایی بودند که هنر و هنرمندی در میان آن‌ها نقش بسزایی داشت.
چرا که ما می‌توانیم این هنر و هنرمندی را از هزاران سال پیش تاکنون مشاهده نماییم اگر به موزه‌ها سری زده باشید می‌توانید این مسئله را به وضوح مشاهده نمایید که تاریخ هنر ایرانیان سراسر ذوق و هنری است که در تمام ادوار تاریخی می‌توانیم آن‌ها را مشاهده نماییم.
چه بسیار حکومت‌های بیگانه‌ای که طی زمان کوتاهی مغلوب و مقهور لطافت و ذوق هنری ایرانیان شدند و ایرانیان آنچنان آن‌ها را در فرهنگ متمدن خود حل کردند که دیگر اثری از آن قوم مهاجم گذشته وجود نداشت مثال واضحی که می‌توانیم در این زمینه برای شما مطرح کنیم حمله وحشیانه قوم مغول به ایران است.

این قوم مهاجم و خونریز آنچنان تمام شهرها را ویران کردند که دیگر هیچ اثری از هنر و هنرمندی ایرانیان در میان مردم دیده نمی‌شد و تا مدت‌ها مردم، هنر را در خود خفه کرده بودند.
با حمله مغولان هنرمندان از شهرهایی مانند حرارت و نیشابور به سمت غرب ایران مهاجرت کردند.
مغول‌ها در دو شهر بیشترین جنایت را متحمل شدند که همان مرو و نیشابور بود به همین دلیل شهرهایی مانند شیراز در ایران به یک قطب جدید هنری تبدیل شد و بعدها شهرهایی مانند موصل و دیاربکر نیز به ماوای خوبی برای هنرمندان تبدیل شده بود.
یکی از این هنرهایی که ما از هزاران سال پیش تاکنون شاهد چشم‌نوازی آن‌ها هستیم، میناکاری اصفهان است.

 حمایت از وارثان میناکاریسیر تحول هنر میناکاری نشان می‌دهد که هنر میناکاری هنر پنج هزار ساله در تاریخ ایران می‌باشد. هنر میناکاری یکی از هنرهایی است که ما از دوران هخامنشیان و ماقبل، آن را مشاهده می‌کنیم.
در واقع آثار باستان شناسی که ما امروز به دست آورده‌ایم حاکی از آن است که هنر میناکاری یکی از اولین هنرهای فلزکاری محسوب می‌شود.
در واقع میناکاری ابتدا بر روی نقره و طلا انجام می‌گرفت چرا که به دلیل خاصیت این دو فلز مدت بیشتری را می‌توانستیم در اختیار داشته باشیم و این فلز دیرتر اکسید می‌شد.
اما امروزه بیشتر میناکاری‌ها بر روی فلز مس انجام می‌گیرد اما در گذشته به دلیل وفور فلزاتی مانند طلا و نقره از این فلزات استفاده می‌شد در واقع کمبود و گرانی این دو فلز باعث شده است تا ما بتوانیم از فلز مس استفاده‌های بیشتری را داشته باشیم.
در یافته‌های باستان شناسی هنر میناکاری تا اندازه زیادی یافت شده است و این مسئله موجب غرور آفرینی روز افزون ما ایرانیان است.
تحیر و تعجب گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند از این همه زیبایی و هنری که تمدنی چند هزار ساله را نمایان می‌کند می‌تواند مهر تاییدی بر صحبت‌های گفته شده ما باشد.
کشور ما پر است از هنرمندانی که حتی ما گاهی نام و نشان آن‌ها را نمی‌دانیم هر چند که آن‌ها چشمان خود را در میان نقوش آبی رنگ مینا جای می‌گذارند اما، هنرمند مینا کاری با دستانی هنرمند و مملو از تجربه، هنری ۵ هزار ساله را دوباره نقش می‌زند آنچنانکه چشمان بسیاری از هنردوستان جهان را به خود خیره می‌کند.

هنرمند مینا کاری می‌تواند هنری چندین هزار ساله ایرانی را نمایان کند آنچنان که آن‌ها تا ابد مغلوب ذوق هنری ایرانیان شوند.
او می‌تواند به همگان ثابت کند که هنر و تمدن ایرانی علاوه بر عظمت و شکوهی که در بر داشت این تمدن سراسر ذوق هنری و لطافت روحی بوده است.

 حمایت از وارثان میناکاریمینا کاری امروزه یکی از مشهورترین صنایع دستی ایرانیان بخصوص در شهر اصفهان است
به همین دلیل هم بسیاری از گردشگرانی که پا به این شهر هنرپرور و با اصالت میگذارند اولین صنایع دستی که نظر آن‌ها را جلب می‌کند همین هنر مینا‌کاری است. چرا که هنر درهم رفته مینا می‌تواند سال‌ها هنر و تجربه و ذوق هنری را به رخ همگان بکشاند.
خاک این سرزمین آغشته شده است با خون هنرمندانی که در طی دوران‌های مختلف سر در راه هنر و هنرمندی و حقانیت هنر داده‌اند. بنابراین حمایت از وارثان هنر میناکاری وظیفه‌ی همه‌ی ماست.
چه بسیار هنرمندانی که در عصر صفوی به دلیل نامهربانی‌های شاهان صفوی با شاعران به دیار دیگری کوچ کردند و این سرزمین را بدرود گفتند.

در همان زمان نیز آثاری را داریم که امروزه به هنر و هنرمندی تمام آن را می‌شناسند و تحقیقات بسیاری را بر روی آن‌ها انجام داده‌اند یکی از این آثار هنرمندی در ایران، میدان نقش جهان است.
میدان نقش جهان یکی از با ارزش‌ترین آثار هنری است که امروزه ما در دست داریم.
اهمیت هنر میناکاری در ایران بسیار زیاد است. به همین دلیل هم می‌توانیم بگوییم که هنر و هنرمندی ایرانیان در تمامی ادوار تاریخی به چشم می‌خورد.

 حمایت از وارثان میناکاریمینا کاری نیز یکی از آثاری است که ما توانسته‌ایم بارها لطافت و هنرمندی ایرانیان را نمایان کنیم طبق یافته‌های باستان شناسی ما میناکاری را از دوره هخامنشیان، همچنین بسیاری از بهترین میناکاری اصفهان در میان بسیاری از موزه‌های مهم جهان دیده می‌شود.

یکی از مهم‌ترین موزه‌ها که آثار زیادی از مینا کاری چند هزار ساله‌ در آن وجود دارد موزه تاریخی ارمیتاژ در روسیه است.بسیاری از این آثار در همان دوران باستان به کشورهای دیگر برده شده است و بسیاری از آثار دیگر توسط باستان‌شناسان بیگانه در کشورمان به دست آمده.
با توجه به تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است و کاری جزو اولین آثار فلزکاری محسوب می‌شود چرا که ما میناکاری را حدوداً مطابق با زمان کشف فلز می‌دانیم به همین دلیل هم با توجه به قدمت آثار یافت شده میناکاری را جزء اولین آن‌ها به شمار می‌آوریم.
هنر میناکاری هنری بسیار ارزشمند است که می‌توانیم آن را نه تنها یک هنر معنوی بلکه یک هنر مادی و اقتصادی نیز برای کشورمان محسوب کنیم چرا که ما امروزه توانسته‌ایم بسیاری از این آثار میناکاری را به سایر کشورهای دیگر صادر کرده و ارز قابل توجهی را برای کشور به ارمغان بیاورد و رونق اقتصادی زیادی را برای ما داشته باشد به همین دلیل هم حمایت از وارثان هنر میناکاری می‌تواند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *