صنعت میناکاری

یکی از صنایع درآمد زایی که در کشور به صورت کاربردی وجود دارد صنعت میناکاری خواهد بود این هنر در رشد اقتصاد کشور سهم بزرگی را به خود اختصاص داده است. صادرات میناکاری به کشور‌‌های مختلف در رشد اقتصادی کشور تاثیرگذار است.
در هر صورت هنر میناکاری یکی از اکتشافاتی بود که به دست انسان انجام شد و توانست قرن‌های زیادی دوام بیاورد و به شکل گسترده‌ای نیز مورد استفاده قرار داده شود.
در زمان‌های گذشته بیشتر خانواده‌های اشراف از بشقاب میناکاری اصفهان به صورت تزئینی بهره‌مند می‌شدند به این جهت جایگاه خاصی برای ظرف‌های میناکاری شده به وجود آمد.

براق بودن ظرف مینا در جذب مشتری

یکی از فاکتور‌هایی که جذابیت خاصی را برای ظرف میناکاری اصفهان ایجاد می‌کند شفاف بودن آن است.
شفاف بودن ظرف میناکاری به خاطر اکسید قلع است که در ظرف‌های میناکاری وجود دارد البته این ماده از زمان‌های گذشته تا به الان به خوبی جایگاه خود را توانسته‌اند حفظ کنند. البته رنگ در میناکاری بسیار تاثیر خواهد داشت، بنابراین رنگ نیز در میزان درخشندگی که برای ظرف میناکاری به کار برده می‌شود در رنگ و شفافیت که برای آن به وجود می‌آید بسیار کاربرد خواهد داشت.

رنگ‌های به کار برده شده در ظرف میناکاری

  • رنگ گیاهی
  • رنگ‌های معدنی
  • رنگ فلزی

لعاب مینا و نوع‌های آن

لعاب کاری در میناکاری چگونه انجام می‌شود؟ لعابی که برای مینا به کار برده می‌شود دارای پوشش شیشه‌ای خواهد بود به همین خاطر این لعاب می‌تواند شفافیتی را که برای ظرف میناکاری ایجاد می‌شود را دو برابر کند.

کاسه و بشقاب میناکاری

انواع لعاب

  • لعاب مات
  • لعاب کور
  • لعاب نیمه شفاف
  • لعاب شفاف

هر کدام از این لعاب‌ها می‌توانند بر روی ظرف مینا اجرا شوند البته بستگی به نوع ظرف و سازنده آن خواهد داشت که از چه لعابی بهره‌مند شود و این که ظرف میناکاری شده از چه نوع کیفیتی و در چه درجه بندی قرار داده شود تا بتوان لعاب مورد نظر را برای آن به کار برد.
در هر حال میناکاری در صنعت بسیار کاربرد دارد و می‌تواند باعث ایجاد شغل‌های زیادی شود. میناکاری خود به عنوان یک صنعت در داخل کشور و همین طور در کشور‌های اروپایی شناخته شده است.

بنابراین میزان تقاضا محصولات میناکاری شده بستگی به نوع ظرف و تبلیغاتی که برای آن ایجاد می‌شود خواهد داشت به همین خاطر باید این مطلب را مورد بررسی قرار داد که میناکاری در کشور‌های دیگر جهان و مخصوصا در کشور‌های آسیایی دیگر آموزش داده شده است و سبک‌های ایرانی به راحتی به دست آموزندگان خارجی زده می‌شود.
نکته‌ای که در این رابطه مهم است اصالت هنر میناکاری است که باید در نظر گرفته شود به این خاطر هنر میناکاری ایرانی ناب‌ترین هنری است که پیدایش و ظهور آن به زمان‌های گذشته بر می‌گردد و قدمت زیادی دارد.
در هر صورت باید این مطلب را مهم تلقی کرد که صنعت میناکاری نباید دچار انحراف شود و جنس‌های ایرانی باید از فاکتور‌های جدا شونده‌ای برای محصولات دیگر داشته باشند.
در هر صورت صادرات مینا ایرانی به کشور‌های دیگر هنوز نیز طرفداران خاص خود را دارد و کسانی که به گذشته هنر میناکاری اجحاف دارند به این موضوع اشراف دارند که میناکاری اصل نهفته در هنر ایرانی است.
اصفهان و شیراز شهر‌هایی هستند که در ایران به هنر میناکاری مشغول هستند و فعالیت‌های زیادی را در این زمینه انجام داده‌اند.
اصفهان که خود یکی از قدیمی‌ترین استان‌ها در ایران می‌باشد که با هنر میناکاری آمیخته شده است و بهترین آثار میناکاری را به کشور و همین طور به کشور‌های دیگر جهان روانه می‌سازد. هنر میناکاری روح انسان را جلا می‌دهد و باعث می‌شود که طراوت و سرزندگی از این هنر بجوشد.

کاسه و بشقاب میناکاری

بسته بندی مناسب برای ظرف میناکاری

یکی از نکاتی که در صنعت صادرات میناکاری نادیده گرفته شده است بسته بندی محصولات میناکاری است.
بسته بندی یکی از فاکتور‌های مهمی است که برای محصولات میناکاری باید وجود داشته باشد زیرا باعث بهتر دیده شدن محصول و همین طور اصالت و کیفیت آن خواهد بود.
به کار بردن ظرف‌هایی که دارای طرح‌های سنتی هستند که می‌توانند خاستگاه ایرانی بودن محصول را به خوبی به نمایش بگذارد.
بنابراین بسته بندی‌هایی که دارای شکل‌های سنتی هستند برای ظرف میناکاری مناسب خواهند بود البته بسته بندی‌های مدرن نیز می‌توانند کارایی خود را داشته باشند در هر صورت بسته بندی اهمیت زیادی دارد و برای بهتر دیده شدن محصولات میناکاری بسیار کاربردی خواهد بود.
کشور‌هایی که از هنر میناکاری استقبال می‌کنند نظیر آمریکا و اروپا خواهد بود که از ظرف‌های میناکاری بهره‌مند شده‌اند. هنگامی که میناکاری به کشور‌های دیگر وارد شده است توانسته است که آثار کشور‌های دیگر را نیز در خود داشته باشد.
حتی برخی از کارشناسان به این مطلب عقیده دارند که میناکاری با تاریخ بیزانس در کشور‌های دیگر ترکیب شده است این مطلب با به وجود آمدن ظرف‌های میناکاری شده در کشور‌های اروپایی به وجود آمد.
بنابراین هنر میناکاری به راحتی می‌تواند ترکیب رنگ و طرح‌های خاص را به خود داشته باشد در این صورت است که زمانی به کشور‌های دیگر صادر می‌شود به راحتی طرحی از فرهنگ و تاریخ خود را در آن پیاده کنند. میناسازی، فاکتوری است که می‌تواند اقتصاد را دچار تحول و دگرگونی کند.
بنابراین بی مهری‌های زیادی برای هنر میناکاری ایجاد شده است که باعث شده این هنر یکی از هنر‌های منزوی در کشور شود.
بنابراین برنامه ریزی‌های درستی در رابطه با هدفمند بودن این هنر ایجاد کرد تا بتوان رشد خوب و فزاینده‌ای را برای آن ایجاد کرد.
در هر صورت باید این مطلب را در نظر داشت که هنر میناکاری یکی از هنر‌های ناب است و نباید آن را مورد بی مهری قرار داد.
نکته مهمی که برای میناسازی بسیار مهم است میزان کیفیتی است که برای ظرف میناکاری به کار برده می‌شود به همین خاطر است که باید کیفیت را در ظرف میناکاری از جمله مهم‌ترین فاکتور‌ها در نظر داشت.
جنس نیز بسیار مهم است، جنس ظرف مینا باعث می‌شود که ارزشمندی و هزینه‌ای که برای محصولات مینا در نظر گرفته می‌شود معین شود.
فلز طلا یکی از گران‌ترین فلزاتی است که بر روی آن هنر میناکاری انجام شده است به همین خاطر ارزشمندی زیادی از نظر هزینه و کیفیت برای این سبک وجود دارد و در شرایط خاص و به صورت سفارشی نیز تولید می‌شود. این سبک برای افرادی که خاص هستند و بودجه مطلوبی را در این زمینه دارند مناسب خواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *