قاب میناکاری

ایران سرزمینی است که میزان هنرمندان زیادی را در خود داشته است و بنابراین هر کدام از این هنرمندان توانسته‌اند با استفاده از ذوق و هوش هنری سرشاری که داشته‌اند به درجات بالایی در هنر برسند.
بنابراین میزان هنرمندانی که می‌توانند کار‌های هنری را انجام دهند بیشتر زنان هستند که می‌توانند این کار‌های بسیار زیبا و هنری را ایجاد کنند اما در ایران مردان هنرمند زیادی نیز وجود دارند.
مخصوصا در صنایع دستی همواره زن و مرد توانسته‌اند در کنار یکدیگر به کار‌های هنری بپردازند پس تنها زنان نیستند که در این عرصه توانستند پیشتاز باشند مردان نیز توانسته‌اند در زمینه هنر خود را به پای مردان برسانند.

فرهنگ و هنر و میزان تاثیر آن در صنایع دستی

در صنایع دستی که در هر کشوری تولید می‌شود می‌توان گفت که فرهنگ و هنر آن کشور نیز در آثار هنری که ایجاد می‌کنند می‌تواند وجود داشته باشد. بنابراین صنایع دستی می‌توانند به راحتی میزان زیادی از فرهنگ غنی هر کشوری را به کشور دیگری برسانند.

با این حال می‌‌توان گفت که صنایع دستی هنگامی که به کشور‌های دیگر صادر می‌شود باعث می‌شود که میزان درآمد زیادی را نیز به همراه خود به داخل کشور برگرداند.
با این حال صنایع دستی از طرفداران زیادی در کشور‌های دیگر دارد یکی از هنر‌های اصیل و پر طرفداری که برای کشور‌های دیگر در ایران صادر می‌شود هنر زیبای میناکاری است.
این هنر توانسته است که طرفداران زیادی را چه در بازار داخلی ایران و چه در خارج داشته باشد بنابراین این هنر کشور‌های زیادی را برای خرید این محصول‌ ترغیب کرده است.

بنابراین صادرات میناکاری به کشور‌هایی نظیر چین راه یافته است، البته این گرایش از سال‌های بسیار دور شاید می‌توان گفت که می‌توان آن سال‌ها را به سال‌های دوران مغولان نسبت داد.
که در دوران مغولان که به ایران حمله شد این هنر به دست مغولان افتاد و آن‌ها این هنر را به همراه خود به کشور چین بردند، بنابراین می‌توان گفت که چین نیز توانست به خوبی از این هنر در کشور خود استفاده کند.
چین توانسته است محصولات زیادی را از این هنر به وجود بیاورد و کسب سود و درآمد خوبی را نیز از این طریق داشته باشد اما هنر میناکاری در داخل ایران بیشترین طرفدار را دارد.

ظرف میناکاری

حتی از کشور‌های دیگر دنیا نیز برای دیدن میناکاری اصفهان به داخل ایران می‌آیند تا آن‌ها را مشاهده کنند برخی مواقع نیز دست به خرید می‌زنند و از این محصولات به خوبی خریداری می‌کنند.
اصولا صنایع دستی در ایران به کشور‌های زیادی صادر می‌شود کشور‌هایی که صنایع دستی به آن‌ها صادر می‌شود مانند کشور‌های عربی هستند و همین طور کشور‌های انگلستان و ایتالیا نیز از این هنر بی بهره نمانده‌اند و به کشور‌های آنان نیز این هنر فرستاده می‌شود.

کشور‌های عربی بیشتر از این صنایع دستی در ایران استفاده می‌کنند عمده صادرات این محصولات به کشور‌های امارات و عراق است.

بنابراین هنگامی که صحبت از صادرات محصولات صنایع دستی می‌شود باید این را در نظر داشت که با این صنایع هنر و فرهنگ و نام ایرانی نیز همراه با آن از کشور خارج و به کشور دیگری خواهد رفت.

این نکته بسیار مهمی است که در صادرات این هنر به کشور‌های دیگر می‌توان آن را مورد ارزیابی قرار داد. در این صورت نام ایران و محصولات آن بر روی ذهن تمامی افرادی که در کشور‌های دیگر زندگی می‌کنند نقش خواهد بست کشور‌های دیگر به راحتی می‌توانند با فرهنگ غنی ایرانی با استفاده از این هنر‌ها دست پیدا کنند.

فرهنگی که می‌توان گفت به کهن‌ترین و قدیمی‌ترین نوع فرهنگ‌ها می‌‌توان از آن نام برد بنابراین برای هر کشوری می‌توان میزان آثار هنری برای او به منزله یک نوع اعتبار برای آن کشور باشد. اعتباری که از نسل ‌های قبلی ایجاد شده است و ذوق و قریحه عالی و فوق العاده‌ای را داشته‌اند و برای این هنر خرج کرده‌اند و حال این هنر توانسته خود را با سایر کشور‌ها به اشتراک بگذارد.

این اشتراک گذاری هنر می‌تواند فرهنگ‌ها را نیز به هم نزدیک کند حتی کشور‌هایی وجود دارند که دارای میزان هنر بالایی در سطح خود هستند و جویای هنر‌های دیگری نیز می‌باشند.

قندان میناکاری

نقش هنر در میناکاری و صادرات آن به کشور‌های دیگر

بنابراین هنگامی که این میزان از هنر به کشور‌های دیگر می‌رسد ناخودآگاه باعث می‌شود که فرهنگ‌ها با یکدیگر تداعی پیدا کنند و هنر‌ها با یکدیگر تلفیق یابند. گاهی اوقات ممکن است یک هنر در یک کشور دیگر باعث شود که هنرمندان آن کشور بتوانند ذوق و قریحه زیادی را در وجود خود احساس کنند و دست به ایجاد یک هنر جدید بزنند.

در زمان‌های بسیار دور نیز اینگونه بوده است که از هر هنری استنباطی می‌شده است و با توجه به این استنباط می‌توانسته‌اند در ذهن خود هنر‌های دیگری را بپرورانند. این باعث می‌شده است که ذهن‌ها همیشه خلاق بمانند و بتوانند هنر‌های زیادی را ایجاد کنند که از نظر زیبایی بتوانند حرف اول را در دنیا بزنند.

بنابراین میزان صادرات هنر و صنایع دستی که با هنر و مهارت دست انجام می‌شود برای هر کشوری ضروری است و باید هر کشوری بتواند این کار را انجام دهد. باید هر کشوری بتواند میزان صادرات محصولات با کیفیت چه از آثار هنری و چه از آثار غیر هنری را به کشور‌های دیگر برساند تا بتواند میزان ارز زیادی را داخل کشور کند.

هنگامی که ارز وارد کشور می‌شود اقتصاد کشور نیز با توجه به این ارز وارده به داخل کشور افزایش پیدا می‌کند. بنابراین اقتصاد در داخل کشور رونق می‌یابد این نیز می‌تواند یک راه کار برای این که کشوری را از یک رکود اقتصادی نجات داد بیان کرد. بنابراین برای این کار باید ساختار‌های زیادی را در نظر گرفت و حساب شده وارد عمل شد بنابراین نمی‌‌‌توان بدون حساب اقدام به انجام چنین کاری زد.

با این حال باید بازار مناسب برای صنایع دستی در کشور‌های دیگر را ایجاد کرد و اقدام به صادرات به کشور‌های دیگر کرد. با این حال هنگامی که بستر مناسبی برای کار صادرات وجود نداشته باشد نمی‌‌‌توان دست به صادرات زد باید بستر مناسب برای این کار وجود داشته باشد. با این حال باید بخش عظیمی از صادرات را به صنایع دستی به خصوص میناکاری محول کرد تا سود خوبی را برای کشور به وجود آورد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *