لعاب سرد

یکی از لعاب‌هایی که در میناکاری اصفهان از آن استفاده می‌شود لعاب سرد است. لعاب سرد را می‌توان اینگونه تعریف کرد که در واقع می‌توان گفت که لعاب سرد همان رنگ‌هایی است که نیازی به کوره ندارند.
این رنگ‌ها می‌توانند بدون این که وارد کوره شوند براقی و درخشندگی خود را داشته باشند به همین دلیل می‌توان گفت که به آن‌ها لعاب‌های سرد گفته می‌شود زیرا نیازی به کوره نخواهند داشت.

میزان به کار بردن لعاب سرد در ظرف میناکاری

از این لعاب و رنگ می‌توان بر روی ظرف‌های متفاوتی استفاده کرد این ظرف‌هایی که می‌توان بر روی آن‌ها از این لعاب استفاده کرد به صورت زیر است:

  • سفال
  • سرامیک
  •  چوب
  • شیشه

یکی از محلول‌هایی که می‌توان برای لعاب سرد از آن استفاده کرد تینر‌های روغنی است، رنگ لعاب‌های سرد که برای ظرف میناکاری استفاده می‌شود می‌تواند در رنگ‌های متفاوتی ایجاد شوند.
حتی می‌توانند ترکیبات خوبی را نیز داشته باشند این ترکیبات از ده رنگ اصلی می‌توانند ایجاد شوند که این رنگ‌ها نیز می‌توانند به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند و رنگ‌های زیبایی را ایجاد کنند.
در لعاب کاری برای این که رنگ‌ها از حالت تیره به حالت روشن درآورد بهتر است که از رنگ سفید برای این کار استفاده شود رنگ سفید باعث می‌شود که رنگ‌هایی که امکان دارد تیره باشد پایه آن‌ها را به رنگ روشن می‌رساند.

برای این که از لعاب سرد استفاده شود بهتر خواهد بود که آن را برای کار‌هایی مانند نقاشی‌های برجسته در نظر گرفت و از آن استفاده کرد در نقاشی‌هایی که برجسته هستند استفاده از لعاب سرد بسیار مناسب‌تر خواهد بود.

بشقاب میناکاری

البته این کار را می‌توان با استفاده از دورگیر‌ها ایجاد کرد با استفاده از دورگیر می‌توان از لعاب سرد برای نقش‌ها و طرح‌هایی که به صورت برجسته وجود دارد رنگ‌های زیبایی را به کار برد و از آن استفاده کرد.
از این رنگ‌ها می‌توان برای کار‌های دیگری نیز استفاده کرد این کار‌ها می‌تواند هنر‌هایی مانند معرق و میناکاری باشد یعنی در هنر معرق کاری نیز می‌توان از آن استفاده کرد. بنابراین بدون نیاز به این که از کوره استفاده کرد می‌شود از این رنگ‌های خوب و سرد استفاده کرد و هزینه‌ای نیز برای کوره نپرداخت برخی از افراد که از میناکاری به عنوان شغل خود استفاده می‌کنند از این لعاب‌ها استفاده می‌کنند.

بنابراین استفاده از این لعاب‌ها می‌تواند برای بسیاری از افراد که از این هنر می‌خواهند درآمد داشته باشند بسیار می‌تواند مفید باشد زیرا این لعاب باعث می‌شود که از کوره اضافی برای این کار صرف نظر شود.

بنابراین یکی از صرفه جویی‌هایی که می‌توان از استفاده لعاب سرد نام این است که می‌توان ترکیب‌های خوبی را از رنگ‌های آن به دست آورد این ترکیب رنگ‌ها باعث می‌شود که از آن رنگ‌های جدید تری را ایجاد کرد.

این رنگ‌های جدید می‌تواند به این صورت باشد که از آن‌ها برای ظرف‌های میناکاری استفاده می‌شود.

بشقاب میناکاری اصفهان شده با رنگ‌های بسیار متفاوت می‌تواند ایده بسیار جالب و قابل توجهی باشد و میناکاری را از حالت یکنواختی خارج کند بنابراین برای این کار بهتر است که از این ترکیب رنگ‌ها استفاده کرد.

بنابراین هنر زیبای میناکاری ظروف مانند گوهری است که از دست انسان تراوش شده است و این گوهر توانسته است با استفاده از زیبایی‌هایی که از ذهن انسان بر روی آن انجام شده است بهره ببرد. در این زمان است که از جمله معروف هنر برتر از گوهر آمد پدید را لازمه آن دانست زیرا این هنر است که باعث می‌شود از دل این هنر گوهری زیبا و کمیاب ایجاد شود.
این گوهر‌ها که از هنر به دست می‌آیند می‌توانند مانند شب تاب به همه جا تابیده شوند و خود را در تاریکی‌های‌ اندیشه‌های انسان به زوایای روشن دل نزدیک کند.

بشقاب دیواری میناکاری شده

بنابراین همان طور که گفته شد هنر میناکاری از عشق و لطافت زیادی برخوردار است و هنری زمینی است که به دست انسان ایجاد شده است و این هنر زمینی را می‌توان یکی از شاهکار‌های خلقت دانست. اگر در این زمینه کمی دقت و توجه را بیشتر بالا برد می‌توان متوجه شد که در تمامی این کار‌ها که بیان شد دست خداوند تمامی این کار‌ها را انجام داده است بنابراین این هنرمندی از جانب خداوند شکل گرفته است.
در این صورت می‌توان گفت که هنرمند اصلی خداوند است که این چنین ذهن انسان را آفریده است که می‌‌تواند ایده‌های نو و خلاقیت‌هایی جدید را ایجاد کند و آن‌ها را به هنر تبدیل کند.

چنان این مطلب پیچیده است که می‌توان برای این بزرگی و پیچیدگی تنها خداوند را شاکر بود و دانایی و بزرگی خداوند پی برد، به این خاطر است که کار میناکاری به نوعی نیز حالت عرفانی زیادی را به خود اختصاص داده است. این حالت عرفانی از طرح‌هایی که بر روی آن استفاده می‌شود و همین طور رنگ‌هایی که در ترکیب این رنگ‌ها قرار می‌‌گیرد می‌تواند بسیار مشهود باشد.

رنگ آبی که اصلی‌ترین رنگی است که برای میناکاری استفاده می‌شود رنگی که تداعی کننده آسمان است و به صورت کمرنگ و پررنگ از این رنگ‌ها در قاب‌های میناکاری شده استفاده می‌شود. حتی طرح‌هایی که در قاب میناکاری شده زده می‌شود همگی رو به سوی بالا طراحی می‌شود درختان، گل‌ها، بوته‌ها و همین طور مرغانی که در این آبی لاجوردی آسمان به پرواز درآمده‌اند همگی رو به سمت بالا هستند و دیدار با خداوند را طلب می‌کنند. هنر مینیاتوری نیز همانند میناکاری از این ظرافت‌ها برخوردار است اما بیشتر به حالت‌های عرفانی و انسانی اهمیت زیادی می‌دهد.

این حالت‌های خاص برای هنر بسیار طبیعی است زیرا از انسانی ایجاد می‌شود که به دست خداوند به وجود آورنده اصلی آن است ایجاد شده است.

بنابراین می‌توان گفت که هنر میناکاری بهترین نوع از هنر است که این چنین توانسته است در روح خود خداوند را به راحتی به نمایش بگذارد اما همه دیده‌ها نمی توانند این نکته‌ها در هنر میناکاری بیابند. تنها کسانی می‌توانند به این ادراک در هنر میناکاری برسند که با عشق آشنا باشند این عشق است که باعث می‌شود خداوند را نیز بهتر شناخت زیرا خداوند در این میانه خود عشق است. عشق در این وادی نقش بسیار پر رنگی را ایفا می‌کند که تنها صاحبان دل و اهل قلم می‌توانند آن را درک کنند و آن را با تمام وجود و جان خود در یابند و آن را مانند شهدی شیرین در شیره جان خود وارد سازند و از آن مست، مست شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *