هنر زیبای میناکاری

سراسر تاریخ ایران پر است از دستان هنرمند هنرمندانی که بسیاری از  آن‌ها به تکنیک‌های هنری چندین هزار ساله دست یافته‌اند.
امروزه با توجه به یافته‌های باستان شناسی آثاری را به دست آورده‌اند. با توجه به همین یافته‌های باستان شناسی و هنر معماری که در کشور وجود دارد می‌‌توانیم بگوییم که ایرانیان از هزاران سال پیش دارای هنرمندی بوده‌اند، به همین دلیل هم است که ما امروزه با دیدن آثار هنری چندین هزار ساله تعلق خاطری به گذشته‌‌‌ی خود پیدا می‌‌کنیم.
امروزه بسیاری از آن‌‌ها را می‌‌توانیم در موزه‌های مهم دنیا مشاهده نماییم این موزه‌‌ها آثار زیادی را از کشور ما نگهداری می‌‌کنند و سالانه میلیون‌‌ها نفر را به دیدن این آثار تاریخی و هنری دعوت می‌‌کند.
حتی در کشور خود ما نیز بسیاری از موزه‌‌ها آثار زیادی را برای ما نمایان کرده‌اند.به همین دلیل هم پیشنهاد ما به شما این است که بیشتر به موزه‌های معتبر سر بزنید چرا که باعث می‌‌شود تا با فرهنگ و تمدن خود بیشتر آشنا شوید و بتوانید از آن مراقبت نمایید.

میناکاری در گردشگری

هنر و هنرمندی ایرانیان می‌‌تواند یکی از موضوع‌های مهم باشد که بیشتر مردمان جهان به آن اذعان دارند.
بسیاری از متخصصان با عقیده‌‌‌ای راسخ این مسئله را می‌‌گویند که ایرانیان جزء تمدن‌هایی بودند که تمامی ادوار تاریخی دارای هنر و هنرمندی بوده‌اند که ما توانسته‌‌‌ایم بسیاری از این آثار را در کشورهای دیگر پیدا کنیم یکی از مسائلی که ما امروزه گریبانگیر آن هستیم این است که تبلیغات بسیاری در زمینه‌های مختلف بر علیه کشورمان در حال انجام است اما می‌توانیم با استفاده از نمایان کردن بیشتر این آثار هنر و هنرمندی ایرانی را به تمامی جهانیان گوشزد کنیم که ایران و ایرانی دارای هنر و تمدن بوده است. هنر میناکاری میراث ایرانی است.
تا اندازه‌‌‌ای که حتی در آن زمان بسیاری از تمدن‌‌ها هنوز شکل نگرفته بودند که کشور ما دارای هنر و هنرمندی‌های بی نظیر بود.
در واقع نمی‌‌‌توانیم دوره‌‌‌ای را در این سرزمین پیدا کنیم که ایرانیان در آن هنرنمایی نکرده باشد. به همین دلیل هم است که باستان شناسان سراسر جهان توانسته‌اند آثار زیادی را از شاهکارهای ایرانی به دست بیاورند و در موزه‌های خود قرار دهند.

یکی از هنر‌هایی که ما امروزه انواع مختلف آن را در دسترس داریم هنر فلزکاری است هنر فلزکاری یکی از قدیمی‌ترین هنر‌هایی است که انسان توانست بسیاری از هنرها را بر روی  آن‌ها پیاده نماید و از  آن‌ها آثاری خلق کنند که امروزه با توجه به آن که هزاران سال است که از آن می‌‌گذرد چشم جهانیان را به آن خیره نماید.
در واقع هنر فلزکاری شاید در ابتدا در حد ساختن ظروفی معمولی و کشیدن نقاشی معمولی بر روی  آن‌ها بود اما امروزه بسیاری از متخصصان این رشته بر این باور هستند که این آثار می‌تواند یک شگفتی در جهان هنر باشد چرا که مردم آن با توجه به ساده بودن ابزارآلات متفاوت توانسته‌اند این آثار گرانبها را خلق کنند که امروزه توانسته نظر بسیاری از متخصصان را در این زمینه جلب کند.

میناکاری در گردشگری

در واقع فلزکاری از جایی شروع شد که انسان توانست فلزات را در طبیعت پیدا کند و نقطه جوش آن‌‌ها را به دست آورد به همین ترتیب توانست ظروف و آثار تزیینی را بسازد.

در واقع شاید از ریتون‌های دوره‌ی هخامنشی زیاد شنیده باشید واقعیت اینجاست که آن‌‌ها با ساده‌ترین ابزار‌‌ها ساخته شده است.
با این حال ما می‌‌توانیم این ریتون‌‌ها را یکی از شاهکارهای آن دوران‌‌ها بدانیم.
یکی از هنر‌های فلزکاری، قلم زنی است که در دوره هخامنشی، اشکانی، ساسانی ظروف بسیار زیبایی از آن ساخته شد در طی دوره ساسانی استفاده از این روش وسیع‌تر و با ظرافت بیشتر و تکنیک‌های پیشرفته‌تر انجام شد جایی که با ورود به دوره اسلامی بسیاری از هنرهای گسترش فراوانی یافت و تبدیل به یکی از اولویت‌های اصلی برای نقش آفرینی شد.

هنر‌های اولیه فلز کاری عبارتند از قلمزنی، جونده کاری، مشبک کاری، حکاکی، کوفته گری، طلا کاری بوده است.
توجه به اتفاقاتی که در طول تاریخ رخ داده است و حمایت‌های متفاوتی که پادشاهان از آن داشتند می‌توانیم بگوییم که تاثیر زیادی بر روی تکامل هنر و هنرمند تاثیرگذار بوده است.
در واقع این مسئله بسیار حائز اهمیت است که بدانیم از چه زمانی آغاز شد که در واقع این گونه می‌توانیم بگوییم که قدیمی‌ترین فلزی که توانست کشف شود مس بود. در واقع در اواخر دوره نوسنگی، مس کشف شد و از آن استفاده‌های فراوانی در بسیاری از عناصر فلزی که ما هم از آن دوران داریم با مس ساخته شده است به شدت مورد استفاده قرار گرفت و توانست تا اندازه‌‌‌ی زیادی در میان مردم جای خود را به دست بیاورد اما با این حال هنگامی که فلز جدیدی به دست مردم رسید خصوصیات بهتری را نسبت به فلز قبلی داشت به همین دلیل هم است که مردم بیشتر از فلز جدیدالورود استفاده کردند. مانند آهن که دوره‌‌‌ی بسیار طولانی را به نام عصر آهن در تاریخ کشور ما شکل گرفت.

میناکاری در گردشگری

هنر زیبای میناکاری یکی از همان کارهایی است که در گذشته انجام شده است اما می‌توانیم بگوییم که تکامل یافته دوران قبل است، چرا که در گذشته این هنر تنها بر روی زیورآلات انجام می‌‌گرفته است.
به همین دلیل هم است که ما بیشترین آثاری را که از مینا کاری به دست آورده‌‌‌ایم مربوط به زیورآلات بوده است به طور مثال، کاوش‌هایی در نهاوند توانسته است یک گوشواره‌‌‌ی هخامنشی را به دست بیاورد که بر روی آن‌‌ها میناکاری نقش بسته است.

امروزه به دلیل تکاملی که هنر زیبای میناکاری داشته است، بر روی ظروف و یا حتی سطوح دیگر انجام می‌‌پذیرد.
میناکاری اصفهان به یکی از بهترین هنرها تبدیل شده است که امروزه مورد توجه بسیاری از مردمان کشورهای دیگر است، همچنین هنر زیبای میناکاری جزء بهترین هنرهایی است که در این کشور انجام می‌‌پذیرد.
به همین دلیل هم باید بگوییم که ما تا اندازه زیادی توانسته‌‌‌ایم هنر زیبای میناکاری را مورد توجه عموم قرار دهیم، اما واقعیت این است که ما اگر بتوانیم بیشتر هنر زیبای میناکاری را به کشورهای دیگر صادر کنیم می‌توانیم فرهنگ ایرانیان را بدون هیچ واسطه‌‌‌ای به دیده همگان برسانیم.
در واقع این مسئله احتیاج به برنامه ریزی دقیق دولت دارد تا بتوانیم تولید آثار هنر زیبای میناکاری را افزایش دهیم و آن‌ها را برای قرار گرفتن در رده‌های صادرات آماده‌تر کنیم.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *