میناکاری روی شیشه

همانطور که می‌دانید میناکاری اصفهان جزء یکی از فاخرترین و مهم‌ترین هنرها برای کشور ما محسوب می‌شود.
میناکاری بیزانس دارای مشکلات زیادی است اما تحقیقات نشان داده است که تمام یا هنر میناکاری بیزانس که دارای شهرت زیادی است میناکاری را از روی میناکاری ایران تغییر کرده است متخصصان بر این باورند که میناکاری مختص به کشور ما می‌شود به همین خاطر ما امروزه میناکاری‌های زیادی را به خارج از کشور صادر کرده تا همه بتوانند این هنر چندین هزار ساله ایرانی را مشاهده کرده و دیدشان نسبت به این کشور تغییر دهند.
در بسیاری از موارد میناکاری توانسته بسیاری از افرادی را که دوست داشتند تا در ایران قدم بگذارند را به این کشور کشانده و نظر آن‌‌ها را به شهر اصفهان جلب کرده است.
امروزه بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی برای خرید میناکاری اصفهان به شهر اصفهان سفر می‌کنند و آن را یکی از ارزشمندترین و زیبا‌ترین هنرها در طول سفر خود به حساب می‌آورد.

متاسفانه در داخل کشور هنرمندان گله و شکایت بسیاری در ارتباط با حمایت نکردن مسئولین است این هنر دارد ما و مسئولین باید به این نکته توجه داشته باشند که اگر روزی هنر میناکاری دیگر قرار نباشد در میان ما باشد ما دیگر نمی‌توانیم تاریخ چند هزار ساله را برای نمایش همگان به سراسر کشور و آن‌ها نمی‌توانند ما را با هنری چند هزار ساله بشناسند.میناکاری روی شیشه

حمایت از وارثان هنر میناکاری وظیفه‌ی بسیار مهمی است که باید آن را به نحو احسن انجام دهیم.
اگر هنر میناکاری نیز مانند بسیاری از هنرهای دیگر فقط نامی از آن‌ها باقی مانده است از بین برود ما قسمت اعظمی از تاریخ کشور خود را از دست داده‌‌‌ایم حمایت مسئولین و  همچنین حمایت ما از این هنر چندین هزار ساله می‌تواند اثر مهمی بر روی شناساندن جهانی آن از کشور خودمان داشته باشد.
اما این هنر میناکاری تنها بر روی فلزات انجام نمی‌شود بلکه امروزه بر روی سفال و چوب و شیشه نیز دیده می‌شود هر چند که میناکاری بر روی شیشه و بیشترین آثار از این نوع هنر میناکاری را از دوران قاجار به یادگار داریم.
اگر جزء افرادی هستید که دوست دارید اطراف خود را به بهترین شکل ممکن رنگین کنید و از دیدن آن‌‌ها لذت می‌برید پیشنهاد ما به شما این است که میناکاری بر روی شیشه را امتحان کنید مطمئن هستیم این هنر می‌تواند روح شما را بیشتر از پیش آرامش دهد.
برای میناکاری روی شیشه و ظروف کوچک هیچ نیازی به مهارت خاص و شگفت‌انگیزی ندارد، در واقع اگر شما نیز هیچ استعدادی در زمینه نقاشی ندارید می‌توانید این هنر را به راحتی بیاموزید و از آن استفاده کنید.
فقط کافیست با طرح ساده و مورد علاقه خود بر روی سطح شیشه‌ای که انتخاب کرده‌اید نمونه‌‌‌ای از یک میناکاری را بر روی شیشه مورد نظر را خلق کنید در واقع میناکاری روی شیشه احتیاج به آموزش کاملا متفاوتی با میناکاری‌های بر روی سفال و فلز دارد.

میناکاری روی شیشههمانطور که می‌دانید پس از حکومت قاجار این هنر میناکاری برای مدتی به دست فراموشی سپرده شده بود اما دوره‌های اوج میناکاری با حضور هنرمندان ارزنده این حوزه دوباره توانست جان بگیرد و در میان مردم محبوبیت زیادی را پیدا کند و دوباره به روزهای اوج خود برگردد.

همچنین علاوه بر این مواردی که قبلا به آن اشاره کرده‌‎ایم میناکاری روی شیشه رواج بسیاری پیدا کرده است، امروزه بسیاری از هنرمندان با تجربه و متوحد با ایده‌های ناب خود در زمینه میناکاری روی شیشه فعالیت چشمگیری دارد در واقع میناکاری روی شیشه شاخه‌‌‌ای از هنر وسیع میناکاری است امروز با آنان بسیاری نیز با بهره میناکاری بر روی شیشه گذاشته‌اند.
اگر بخواهیم به طور کلی هنر میناکاری را برای شما تعریف کنیم می‌توانیم این گونه بگوییم که هنر مینا کردی یا همان میناکاری روی شیشه تزیین ظروف شیشه‌‌‌ای با هنر رنگ‌ها و نقاشی و سوابق هنری هنرمند است.
کار بر روی شیشه جزء هنرهایی است که قرن‌ها و هزاران سال در میان تمدن‌های مختلف دارای محبوبیت بسیار زیادی بوده است.
می‌توانیم آثار زیادی را از این هنر را در موزه‌های مختلف در سراسر جهان مشاهده نماییم. علاوه بر ظروف شیشه‌‌‌ای که با میناکاری تزیین شده‌‌اند می‌توان به نقاشی‌های حرفه‌‌‌ای همچنین کنده کاری‌های پیچیده و ظریف که به واسطه‌ی هنر میناکاری بر روی شیشه پدید آمده است در طول تاریخ و از گذشته‌های دور تا به امروز بر اساس بسیاری از هنرمندان نامدار در سراسر تاریخ نام برد.

میناکاری روی شیشه می‌تواند در بعضی از مواقع طرح‌ها و یا حتی خطوط بسیار ساده رنگی بر روی شیشه باشد، همچنین گاهی این هنر بر روی بدنه ظروف شیشه‌‌‌ای که مد نظرمان است نقش بسته است تا آن‌‌ها را جزء دسته بندی‌های شیشه‌های بسیار زیبا بیاورد.
آشنایی با انواع رنگ‌های میناکاری از اصول مهم میناکاری روی شیشه محسوب می‌شود.
حتما شما نیز تاکنون با بطری‌های شیشه‌‌‌ای و یا لیوان‌ها و یا حتی آینه‌هایی در ابعاد متفاوت مواجه شده‌اید که‌‌‌ میناکاری‌های زیبا و نقاشی‌های چشم نواز بوده‌اند اینها نمونه‌هایی از میناکاری روی شیشه هستند.
در واقع این نقاشی‌ها و میناکاری‌ها بر روی شیشه‌ها می‌تواند آن‌‌ها را بیشتر از همیشه مورد لطف قرار دهد.
میناکاری روی شیشه می‌تواند ظروفی زیبا و چشمی را به ما تحویل دهد، در واقع شما می‌توانید با خرید یک ظروف شیشه‌‌‌ای ساده بر روی آن چنین هنر‌هایی را پیاده کرده و از زیبایی آن لذت ببرید.
در واقع این هنر از کنار هم قرار دادن شیشه‌های رنگی در کنار هم آغاز شد این هنر ابتدا برای تزیین مکان‌های عمومی مانند معابد و کلیسا‌ها به کار می‌رفت، اما پس از مدتی هنگامی که این کار رونق گرفت و به اوج خود رسید در طراحی و تزیین دکوراسیون و بر روی ظروف به کار گرفته می‌شود و بسیاری از خانه‌ها را مشاهده کرده‌اید که تا چه اندازه از هنر میناکاری بر روی شیشه استفاده کرده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *